Print

De eerste autobus die reed tussen Borne en Delden

Op de historische foto hiernaast staat Gerhardus "Gerard" ter Haar uit Borne, één van de grondleggers van het ′huidige′ OAD. Hij is de ondernemer die in 1925 samen met oprichter Bernard Brok het busbedrijf Twentsche Automobiel Maatschappij (TAM) vormde.

In 1926 verkregen de heren twee concessies voor een autobusdienst, ook één voor de route van Bornerbroek naar Almelo.
Dergelijke trajecten konden niet per spoor afgelegd worden en waren daarom nog commercieel aantrekkelijk. De lijn Borne – Delden werd geopend in 1927.
De route door het Twickelse Bos is in de loop der jaren flink gewijzigd. Van een snelweg of rondweg was in die tijd uiteraard nog geen sprake.

De basis voor het afgebeelde voertuig is een T-model van de grote Amerikaanse autoproducent Ford. Om een dergelijke auto als bus te gebruiken was een uitvoerige conversie noodzakelijk.
Meestal is bij klassieke bussen op het chassis van een T-Ford onbekend wie de opbouw (carrosserie) heeft gebouwd.

Wel vermeldt de Canon van Borne dat Gerard ter Haar met zijn motor naar Werkendam reed en hij terug keerde terug met zijn eigen T-Ford autobus, betaald met zijn fl 4000,– spaargeld. Mogelijk is de hier afgebeelde T-ford dus ook in Nederland (in Werkendam) omgebouwd tot autobus.

Gerard bouwde zijn bedrijf uit en in 1938 had hij al vijftien bussen. Ten tijde van de Tweede Wereldoorlog werden veel bussen in beslag genomen om deze te gebruiken voor de oorlog. Gerard verzette zich hevig tegen de Duitse bezetters, die zijn bussen wilden vorderen en hem voor hen laten rijden. Dat weigerde hij; hij haalde de bussen uit elkaar, verstopte de onderdelen en dook onder. Na de oorlog zette hij snel zijn bedrijf weer op. De bussen werden in elkaar gezet en de paar kwijtgeraakte bussen spoorde hij op. Binnen de kortste keren reed hij de lijndiensten weer vanuit zijn standplaats aan de Grotestraat in Borne.

De zoon van Gerard ter Haar (Joop) volgde in deze tijd vader op en nam vervolgens de busbedrijven Müller Transport en Hodes over. Zo kwam TAD terecht op de huidige locatie in Holten en werd de naam veranderd in Overijsselse Autobusdiensten (OAD).OAD ging zich nu vooral richten op het personenvervoer in de regio West-Twente en Salland.

In de jaren ′50 nam de welvaart in Nederland in grote mate toe en werd op vakantie gaan of een dagje weg steeds populairder. OAD besloot om hiervan te profiteren en begon in de zomermaanden met het aanbieden van toervervoer.
Dit was een groot succes en de focus van het bedrijf kwam hier steeds meer op te liggen waardoor het personenvervoer steeds meer op de achtergrond raakte. In 1970 verscheen de eerste OAD reisgids, hiermee kreeg het bedrijf grote landelijke bekendheid.
Het bedrijf ging zich verder toespitsen op het verzorgen van bus en vliegreizen en vervoer voor recreatie.
Vanaf 1988 was OAD ook de vaste vervoerder voor het Nederlands elftal en de voetbalclubs Ajax en PSV.

Laatste jaren OAD

Op 14 december 2003 kwam er een einde aan OAD′s activiteiten als openbaar vervoerder. Dit gedeelte van OAD werd overgenomen door Syntus.
In december 2009 leefde deze tak weer even op toen OAD de buslijn van Nijmegen naar Uden ging rijden in opdracht van vervoersbedrijf Novio. In december 2012 kwam deze overeenkomst alweer tot een einde.
Daarnaast is OAD zich de laatste jaren nadrukkelijk bezig gaan houden met het aanbieden van vliegreizen en vakanties.

Het bedrijf is sinds de oprichting in handen van de familie ter Haar gebleven, een echt familiebedrijf dus. Kleinzoon Julius ter Haar stond de laatste jaren samen met zijn zus Quirien aan het roer van het bedrijf.
Het familiebedrijf wankelde, er waren al langer de nodige financiële problemen. Dit werd vooral duidelijk toen in maart 2013 een reorganisatie werd doorgevoerd, met als gevolg dat er 180 werknemers werden ontslagen.
De OAD Groep is de algemene naam waaronder ook de takken OAD Reizen en Globe Reisburo vallen. In de goede tijd had OAD 140 reisbureaus door heel Nederland!

De OAD Groep heeft de financiële problemen helaas niet kunnen overwinnen en werd gedwongen in oktober 2013 zijn poorten te sluiten........
Door dit faillissement raakten 1750 medewerkers hun baan kwijt en veel klanten hun betaalde vakantiereis. Door de curatoren werd ,helaas zonder resultaat, nog bekeken of er een doorstart kon worden gemaakt.




Bronnen: de website van OAD en het artikel met foto over de geschiedenis van OAD in de Canon van Borne. .